Billeder fra en tur til Ilulissat/Jakobshavn's isbræ "KANGIA" 2001



Billeder fra Ilulissat/Jakobshavn by 2001
Tur til Sermermiut
Vandretur til Rodebay
Sejltur til Pakitsoq
1 2 3
Trængsel i "bussen" Afgang fra lufTDavnen Sidefjorden
 
4 5 6
Is i Isfjorden Sidefjorden Sikuiuitsoq Mere is
 
7 8 9
Foran bræfronten Bussens holdeplads KANGIA
 
10 11 12
Bræfronten Foran bræfronten Ud gennem fjorden
 
13 14 15
Bræen studeres Bræen studeres Bræen studeres
 
16 17 18
Foran bræen Bræfronten Isen studeres
 
19 20 21
Bræfronten Ud gennem fjorden Hm. så meget is og så lidt whisky
 
22 23 24
Et kik vestpå Forblæste polarvalmuer Fotografen ved Bussen
 
25 26 27
Så letter vi igen Hen over bræfronten Bræfronten
 
28 29 30
Bræfronten Storslalom Isfjorden
 
31 32 33
Isfjeldsbanken Isfjeldsbanken Sermermiut og fjorden
 
34
Ilulissat/Jakobshavn
 

Uddrag fra dagbogen

4. dag, lørdag d. 7/7 Det var så den, med spænding, ventede dag hvor vi skulle med helikopter ind og se bræen. Vejret var perfekt, med høj skyfrit solskin, og vi var nede ved Elke’s turistkontor i god tid inden afgangen. Elke kunne ikke finde de andre deltagere på turen, og lå og kørte frem og tilbage mellem forskellige adresser i byen, og først efter et telefonopkald fra turistkontoret fandt hun ud af hvor de var, de ventede ude på Snespurvevej, lige over for politistationen, ved nogle indkvarteringsbygninger. Så gik det ellers derudaf mod lufTDavnen. Dem vi skulle flyve med var hyggelige amerikanere/ danske.
Helikopteren var en lille 9-personers Bell 222, og vi sad som sild i en tønde, men da turen derud kun tog et kvarters tid, gjorde det ikke så meget, og udsigten fra helikopteren var helt fantastisk, ind gennem fjorden ikke alt for stor højde.
Fjorden var helt fyldt med is, ganske umulig at sejle i, medmindre man sejlede i den russiske atomisbryder LENIN, og det gjorde vi ikke. Helikopteren slog et slag hen foran bræfronten inden den, ganske langsomt, landede på en lille fjeldknold på den nordlige bred af KANGIA. Selve brækanten var lidt af en skuffelse, da jeg havde forestillet mig en stor og spektangulær brækant, hvorfra isfjeldene drønede ned i fjorden, men det var blot bræen der jævnt fortsatte ud i fjorden og brækkede et stykke af, når det var blevet for langt, ingen plask her.
Men vi havde et fantastisk flot udsyn til bræen, og der blev taget mange billeder der.
Jeg spurgte den islandske pilot hvor mange gange han havde været der, og han sagde et halvt hundrede gange.
Det blæste ret kraftigt fra bræen, men piloten oplyste, at det ikke var almindeligt, men når det ikke blæste var der mange myg, så han foretrak blæsten. Efter en halv times ophold gik turen tilbage, og denne gang var det i lav højde, storslalom imellem de store isfjelde, som var på vej ud gennem pølsehornet. Vi var tilbage i lufTDavnen ca. kl. 11.30, hvor næste hold stod klart, den dag skulle 3 hold af sted, det havde været en oplevelse for livet.