Billeder fra Ilulissat/Jakobshavn by 2001

Min søn Bjarke og jeg var på ferietur til Jakobshavn i 2001, 3 uger i den bedste tid med midnatsol.
Bjarke er født i Jakobshavn, men havde ikke været på besøg i byen siden vi rejste hjem i 1985, så det var et spændt gensyn, hvor meget kunne huskes og kunne han genkende byen.

Tur til Sermermiut

10 11 12
Atlantkajen Område 4 øst og vest Byen set mod nord

13 14 15
Vandbakken set fra Igdlumiutfjeldet Vandbakken set fra Igdlumiutfjeldet Udsigt fra Ingolf's terrasse

16 17 18

34 35 36
Suusi med familieChristian1000 trappen

Uddrag fra dagbogen

5. dag, søndag d. 8/7 2001
Igen skulle vi vågne op til et højt flot vejr, med solskin og ikke en sky på himlen.
Bebi kom hjem fra nattevagt på sygehuset kl. 8.00 og Chr. og jeg gik til konfirmation i Zion-kirken til kl. 9.00. Det var Bebi’s afdøde brors datter Suusi (ja, sådan staves det altså !) der skulle konfirmeres, Christian skulle fotografere og jeg kikkede på, vi var begge to med i kirken.
Jeg hilste igen på Holger, som havde et barnebarn der skulle konfirmeres, jeg fik ligeledes hilst på Søren Olsen (Sulut) og Tom Fussing, Mogens Murer og Bebi’s tidligere svoger Jørgen, som var på besøg i byen.
Jørgen kunne jeg slet ikke genkende til at begynde med, men lidt efter lidt kom genkendelsen.
Det var interessant at være med i kirken, der var temmelig meget uro, med en konstant vandren ud og ind af kirken, med mere eller mindre skrigende børn, men livligt var det.
Da selve konfirmationen var overstået gik vi, og en helt masse andre, ud af kirken mens synderne gik til alters, der måtte have været mange, for det tog ret lang tid.
Jeg gik tilbage ved 12-tiden, lidt før Chr. da Bjarke og jeg havde aftalt, at vi skulle ud og handle ind til vores vandretur mod Rodebay mandag.
Den store Pisiffik havde lukket, men centret havde åbent, men de havde ingen rugbrød, ligesom den gode myggespray var låst inde sammen med øl, vin og spiritus.
Chr. havde vist os en myggespray med 95 % DEET (det virksomme middel i myggemidler) myggeservietter har et indhold på nogle og tyve %. Der er godt nok dødningehoved uden på pakken, men midlet holder en hel dag, så det var det vi ville have noget mere af.
Vi spiste frokost på Cafe Iluliaq, Bjarke bestilte ½ kylling med pommes frites til 65,- og fik en dødbrændt ¼ kylling med kartoffelbåde.
Jeg fik et stjerneskud, temmelig ikke ret stort til 68,- Bjarke mente, at maden fortjente mindst ½ kokkehue, for det gode vejr, til gengæld minus 3 for hurtighed, heldigt nok var der ikke ret mange mennesker i Caféen, sæt de havde haft travlt, så kunne vi have siddet der endnu.
Samtidig med os, var der også den kendte islandske skuespiller og sanger BJØRK, som vi også så et par gange i byen. På tilbagevejen var vi inde i den lille Pisiffik, på toppen af Igdlumiutvej og købte rugbrød.
Chr. var ikke sikker på om han skulle komme tilbage til konfirmationsfesten, så han spiste sammen med os, vi fik Farmors spaghetti ret, men medens vi sad og spiste ringede de efter ham, at han skulle komme til grill party, så han måtte af sted igen.